Диктаторські закони. Аналіз.

ІНФОРМАЦІЯ ЩОДО ЗАКОНІВ, «УХВАЛЕНИХ» 16.01.2014

№ 3879 від 14.01.2014 «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян»
1. Підсилено заходи безпеки у відношенні суддів, членів їх сімей, працівників суду, працівників правоохоронних органів.
2. Спрощено процедуру притягнення до адміністративної відповідальності за прояви неповаги до суду.
3. Підсилено відповідальність за дії, пов’язані з порушенням нормального функціонування транспорту, порушення правил проведення зборів, вуличних походів, невиконанням вимог компетентних державних органів.
4. Встановлюється відповідальність за екстремістську діяльність, збільшення відповідальності за злочини пов’язані з порушенням громадського порядку, втручання в роботу судових та правоохоронних органів.
5. Вводиться додаткова відповідальність в сфері інформаційних відносин, в тому числі за наклеп (у тому числі наклеп у творі, що публічно демонструється, в засобах масової інформації або в мережі Інтернет) та втручання в роботу державних електронних інформаційних ресурсів і систем.
6. Вводяться деякі зміни до профільних законів щодо уточнення повноважень окремих державних органів.
7. Встановлюються додаткові умови провадження окремих видів діяльності, зокрема, запропоновано заборонити здійснення екстремістської діяльності.
8. Уточнено умови провадження діяльності громадських організацій, що фінансуються іноземними суб’єктами та здійснюють політичну діяльність. Зокрема, громадські організації, які отримують закордонні кошти, оголошуються «іноземними агентами».

Найбільші загрози:
- за будь-яку участь у групових діях що порушили громадський порядок – до 2-х років позбавлення волі. Фактично за цією статею можна буде посадити кожного, хто вийде протестувати проти влади.
- за заклики до ненасильницької зміни конституційного ладу – до трьох років. Тепер під цю статтю можна буде притягнути навіть заклики до відновлення старої редакції Конституції;
- за блокування доступу до житла – до трьох років позбавлення волі. Тобто будь-яка машина Автомайдану в Межигір’ї чи під воротами Медведчука автоматично потрапляє під цю статтю;
- за опір представникам влади, у тому числі і членам громадського формування з охорони громадського порядку (тітушкам?) – до чотирьох років,
- наклеп в Інтернеті (під цю статтю можна підвести будь-що) – до року;
- участь у масових акціях "у масці, шоломі або з використанням інших засобів чи способів маскування" тягне за собою накладення штрафу чи адмінарештом;
- встановлення під час них "малих архітектурних форм" без дозволу МВС каратиметься схожим чином;
- рух в автоколонах з більш ніж 5 авто без узгодження с МВС караються штрафом від сорока до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права керування транспортними засобами на 1-2 роки з вилученням транспортного засобу;
- за блокування будівель чи споруд, що забезпечують діяльність органів державної влади і об'єднань громадян, можуть карати в'язницею строком до п'яти років.
- за незаконне збирання, зберігання чи поширення конфіденційної інформації про суддю, його близьких родичів чи членів сім’ї, а також образу чи вчинення тиску на суддю тепер можна отримати штраф від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів чи два роки в'язниці. Максимальна санкція за аналогічні дії щодо працівника правоохоронного органу та його родичів і сім'ї - арешт на строк до шести місяців;
- sim-карту тепер можна буде купити лише по пред’явленню паспорта.

№ 3587 від 08.11.2013 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо заочного кримінального провадження)
1) заочне кримінальне провадження здійснюватиметься у випадку, якщо підозрюваний чи обвинувачуваний у вчиненні кримінального правопорушення ухиляється від прибуття на виклик до органу досудового розслідування або суду і при цьому здійснення кримінального провадження визнано можливим за його відсутності;
2) заочне кримінальне провадження здійснюється з урахуванням загальних положень та з дотриманням всіх процесуальних гарантій для підозрюваного чи обвинуваченого;
3) особа, щодо якої здійснюється заочне кримінальне провадження, має право у будь-який момент прибути для безпосередньої участі у кримінальному провадженні, що має наслідком його здійснення у загальному порядку, передбаченому КПК;
4) з метою недопущення порушення прав та свобод підозрюваного чи обвинуваченого під час здійснення заочного кримінального провадження участь захисника такої особи є обов’язковою;
5) доведення особою факту, що вона не змогла прибути на судовий виклик з поважних причин чи не змогла повідомити про причини неприбуття з поважних причин, є безумовною підставою для скасування судового рішення, ухваленого за результатами заочного кримінального провадження;
6) підозрюваному чи обвинуваченому, крім спрощеної процедури оскарження судового рішення, ухваленого за результатами заочного кримінального провадження, гарантується право на оскарження такого рішення в апеляційному порядку.

№ 3837 від 27.12.2013 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відповідальності за вчинення адміністративних правопорушень під час проведення футбольних матчів)
1) запроваджується новий вид адміністративного стягнення у вигляді заборони відвідувати футбольні матчі особам, які вчинили адміністративні правопорушення на території спортивної споруди, на якій проводиться футбольний матч (пункт 4¹ частини 1 статті 24, частина 1 статті 25, стаття 29-1, стаття 37 КУпАП – в редакції проекту);
2) визначається порядок провадження з виконання постанови про заборону відвідування футбольних матчів (глава 29-1 КУпАП – в редакції проекту);
3) санкції статей 173, 174, 185, 185-7, 195-3, 195-6 КУпАП доповнюються новим видом адміністративного стягнення;
4) встановлюється процесуальний механізм притягнення до адміністративної відповідальності у виді заборони відвідувати футбольний матч (відповідні зміни до статей 221, 255 КУпАП).

№ 3855 від 09.01.2014 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі»
Запроваджується автоматична фото- та відеофіксація ряду порушень правил дорожнього руху, яка визнається безумовним доказом вини власника транспортного засобу, якщо він не доведе, що транспортний засіб або його номерний знак вибув з його володіння внаслідок протиправних дій інших осіб або що у момент вчинення правопорушення відповідним транспортним засобом керувала інша особа.
Проектом також пропонується покласти обов'язок щодо доказування наявності обставин у справах про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, які зафіксовано в автоматичному режимі, на позивача в адміністративному процесі (зміни до статей 71, 171-2 КАСУ).

№ 3883 від 14.01.2014 «Про внесення змін до Регламенту Верховної Ради України»
Спрощено порядок надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата України:
- подання про надання згоди на притягнення до кримінальної відповідальності, затримання чи арешт народного депутата включається до порядку денного сесії Верховної Ради позачергово без голосування та розглядається позачергово на пленарному засіданні Верховної Ради без висновку комітетів Верховної Ради у строк, визначений цим Регламентом;
- скорочуються строки розгляду зазначеного питання Верховною Радою України (з 5 до 3-х днів).

№ 2178а від 30.05.2013 «Про внесення змін до статті 297 Кримінального кодексу України (щодо відповідальності за осквернення або руйнування пам'ятників, споруджених в пам'ять, тих хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни - радянських воїнів-визволителів, учасників партизанського руху, підпільників, жертв нацистських переслідувань, а також воїнів-інтернаціоналістів та миротворців)»
Запроваджується відповідальність (до 5 років позбавлення волі) за осквернення чи руйнування пам'ятників "спорудженого в пам'ять тих, хто боровся проти нацизму в роки Другої світової війни".

№ 2179а від 30.05.2013 «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за заперечення чи виправдання злочинів фашизму»
Передбачається покарання (до 2 років тюрми) за "публічне заперечення чи виправдання злочинів фашизму, пропаганда неонацистської ідеології, виготовлення та (або) розповсюдження матеріалів, у яких виправдовуються злочини фашистів і їх прибічників".
Окремо у законі згадана організація "Вафен-СС" та підпорядковані їй структури. За словами Симоненка, УПА також підпадає під дію закону, оскільки «в Нюрнберзькому процесі в документах визнано, що ОУН-УПА були посібниками фашистів».

№ 3792 від 19.12.2013 «про внесення зміни до Закону України "Про безоплатну правову допомогу" (щодо відтермінування набрання чинності положень пункту 6 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення")»
Пропонується відкласти до 1 січня 2015 року набрання чинності положеннями Закону України «Про безоплатну правову допомогу», які передбачають надання безоплатної вторинної правової допомоги окремим категоріям суб’єктів права на таку допомогу, з огляду на відсутність належного фінансування з державного бюджету.

№ 3853-1 від 14.01.2014 «Про внесення зміни до статті 197 Податкового кодексу України щодо звільнення від обкладення податком на додану вартість операцій із ввезення на митну територію України природного газу»
Пропонується відновити дію норми Податкового кодексу України, згідно з якою звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції із ввезення на митну територію України природного газу. Ця норма була виключена з Податкового кодексу України прийнятим 19 грудня 2013 року Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків» № 713-VII, який набув чинності з 1 січня 2014 року.

№ 3832 від 26.12.2013 «Про утворення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування протиправних діянь правоохоронних органів та окремих посадових осіб, посягань на права і свободи, життя і здоров'я громадян під час подій, пов'язаних з масовими акціями суспільно-політичного протесту, що відбуваються в Україні з 21 листопада 2013 року».

№ 3893 від 16.01.2014 «Про внесення змін до Закону України "Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань"
Передбачається звільнення від кримінальної відповідальності осіб, які є підозрюваними або обвинуваченими (підсудними) у вчиненні в період з 21 листопада по 26 грудня 2013 року за наступними «злочинами»:
- дії, спрямовані на зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади",
- умисне середньої тяжкості тілесне ушкодження,
- перешкоджання законній професійній діяльності журналістів",
- крадіжка,
- умисне знищення або пошкодження майна,
- завідомо неправдиве повідомлення про загрозу безпеці громадян, знищення чи пошкодження об'єктів власності;
- блокування транспортних комунікацій,
- захоплення транспортного підприємства, н
- незаконне заволодіння транспортним засобом,
- групове порушення громадського порядку,
- масові заворушення.
- за заклики до вчинення дій, що загрожують громадському порядку,
- захоплення державних або громадських будівель чи споруд,
- опір представникові влади, працівникові правоохоронного органу,
- втручання в діяльність працівника правоохоронного органу, погроза або насильство щодо працівника правоохоронного органу та посягання на життя працівника правоохоронного органу.
- захоплення представника влади або працівника правоохоронного органу як заручника,
- перевищення влади або службових повноважень,
- втручання в діяльність судових органів,
- невиконання судового рішення,
- перешкоджання з'явленню свідка, потерпілого, експерта, примушування їх до відмови від давання показань чи висновку.
Фактично, знімається кримінальна відповідальність з «Беркуту», які побили людей на Майдані 30 листопада та на Банковій 1 грудня та здійснювали напади на журналістів.